Utsikten från vårt fönster

När vi började kolla på hus så funderade vi såklart mycket på vad vi var ute efter. Både jag och Hampus var ganska överens med att tjusningen med att bo här i Östersund är att få njuta av naturen och lugnet. Så antingen ska man bo i en lägenhet väldigt centralt, med nära till resturanger, affärer, händelser mm eller så ska man bo i ett hus längre ut.
 
Några av de första husen vi kollade på låg väldigt långt ut på landet, några lite för långt ut för att ens fundera på att pendla. Men för varje hus vi kollade på så förstod vi mer och mer vad vi inte ville ha. Och något som vi började fundera kring var det här med vänner till trollen när de blir större, ska de verkligen behöva åka buss flera kilometer till närmsta vän. Det betyder ju mycket tid för hämtning, lämning och planering. Samma med skolan, ska de behöva åka några mil till närmsta skola när de är 6-7 år redan?
 
Sen kollade vi i några villaområden, men då kändes det för långt ifrån naturen och att kunna ta sig ut. Jag vill inte gärna skutta runt i bikini med barnen när närmsta granne är 3 meter bort. Fördelen var ju att vännerna också kunde vara 3 meter bort. 
 
Plötsligt dök vårt absoluta drömhus upp, 10 minuter från stan. I ett villaområde, men på en hörntomt. Och som om inte det är nog så på vår baksida finns det alltså inga grannar, bara en stor, grön äng. Vi lyckades alltså hitta det bästa av två världar.
Det här är alltså utsikten från vårt köksfönster, planen är att ta bort den vildvuxna häcken. För där bakom gömmer det sig en riktigt fin jäschgård.
 
Jag tror att vi bara hade ren tur att vårt drömhus även hade ett drömläge. Men jag kan verkligen inte tänka mig att bo någon annan stans, och då har vi bara bott här i några månader.
 
Är det någon som är i husletar tankar? Vad tycker ni är viktigast med ert boende?
 
#1 / / Anonym:

Hej,

Vi köpte vårt hus för ganska precis ett år sedan. Först var jag på hemnet dag ut och dag in, men man vet inte riktigt vad man vill ha förrän man kikat runt och faktiskt varit på några visningar. Min dröm var att ha som ni, inga grannar på baksidan, utan gärna skog (så är det med huset jag är uppväxt i). Bra planlösning var viktigt, och helst fina badrum och kök, då det är dyrt att fixa. Så hittade vi helt plötsligt drömhuset, och det var framför allt den fantastiska inglasade uteplatsen med tomt mot skogen som vi fastnade för. Vi blev kära på stört! Vi hade dock bara planerat för ett barn, så nu får vi tänka om lite gällande planlösningen ändå, när det råkade bli tvillingar ;-)

#2 / / Jessica:

Skrev in mitt namn i föregående inlägg, men det försvann när jag skulle posta det? Jaja, det var inte meningen att vara anonym! /Jessica

Svar: haha knasigt! 🙈 visst är det magiskt när man helt plötsligt hittar drömhuset? Och hela kroppen skriker där ska jag bo!💜💜
Jennie-Lie

#3 / / Alexandra:

Men åh vad härligt! Jag skulle så himla gärna vilja ha natur OCH det sociala - precis som ni har lyckats hitta. Grattis! :)

Svar: Tack fina!! Ja det känns som vi fått en riktig högvinst!💜
Jennie-Lie

#4 / / Anonym:

Hej!!! så himla fin blogg. Jag vill se mer av ert hus nu när ni är klar med renovering!