BLW

Hej, jag har en 6 månaders kille hemma som vi försöker få att äta mer mat om dagarna. Kan du inte berätta mer om BLW och vad du gav dina barn för mat?
 
 
Åh, matsnurran, det absolut mest tankekrävande rutinen sen vi fick barn. Vad ska de äta, äter de tillräckligt, vaknar de för de är hungriga och tusen andra tankar som man tänkt under dessa månader.
 
För er som följt oss ett tag så vet ni att Leia och Mattis VÄGRADE puréer, alltså verkligen allt spottades ut och vid några tillfällen så till och med spydde dem. Det kändes ju så tråkigt när jag stått och lagat puréer av alla olika slag och inget gick i dem. Hittade ett av de första inläggen jag skrev om det här.
 
Men så nämnde jag detta för min fina vän Emelie och hon berättade om den här metoden som kallas för BLW. Ni vet att jag inte är för mycket för metoder av något slag, jag vill bara hitta det som är bäst för mina barn ibland är det en metod, ibland är det tvärtom en metod och ibland hittar jag på en egen metod. Men jag började läsa på lite gran om BLW.
 
Och direkt vi började ge dem lite blodpudding, pasta, korv, gurkor så började de äta mer och såg ut att tycka det var riktigt roligt. Som en följd på det så började de även äta mer och mer.
Makaroner och korvstroganoff blev snabbt en hit och är fortfarande en favvis hemma.
 
BLW står för Baby led weaning, alltså barnstyrd mat tillvänjning. Att barnen själva får börja med fast föda i den takt de tycker är bra. De äter alltså inte puréer utan mat som är lätt att greppa och lätt att mosa sönder i munnen. Jag var i början livrädd för att de skulle sätta i halsen, men insåg ganska snabbt att de har bättre koll än vad man tror, så länge de får bra mat.
 
Vi har valt att mata barnen med gröt varje kväll, för de har de ändå gillat och det har varit skönt för oss att veta att de får i sig bra med mat innan läggdags. De som kör BLW helt och hållet tycker det här är fel, att man ska göra grötpinnar och ge barnen för att äta själv, men det passade helt enkelt inte oss.
 
Totalt så har jag i barnens liv köpt tre stycken barnmatburkar, för att pröva, men inte en enda har gått åt. Så jag släppte helt enkelt det och lät de själva få smaka och exprimentera, att äta ska ju vara kul!
 
Är du sugen på att börja med BLW så har jag några tips:
Fingerstora stavar
Skär allt du ger barnen i stavar som är lika stora som ett finger. Det gör att maten blir lätt att greppa för barnen och motverkar att bitarna blir farliga att sätta i halsen.
 
Sätta i halsen
Titta på klipp på youtube, eller till och med gå en kurs, om hur du gör om barnen skulle sätta i halsen, det gjorde att jag ändå kände mig trygg att ge riktig mat. Tack och lov har jag aldrig behövt använda de kunskaperna.
 
Bra mat att börja ge
Gurka, blodpudding, leverpastej, välkokt pasta, pannkaka, frukt, kyckling, lax, ägg ja allt som är lite mjukt och servera allt i stavar.
 
Fortsätta amma/ ge ersättning
Det är viktigt att veta att den här metoden inte ska ersätta amning och ersättning, fram till barnen är minst 12 månader ska du erbjuda amning och ersättning som vanligt. På våra märktes det runt ett år att de började få i sig så pass mycket mat att de inte alls ville ha någon ersättning när vi bjöd på det.
 
Låt det bli kladdigt
Det ska vara roligt med mat, låt de kladda och känna sig för. Ha bra hakklappar, stolar som är lätt att torka av och vi har även lagt ett skrivbordsunderlägg från IKEA på golvet för att snabbt kunna städa undan.
 
 
Ha roligt med ditt barn och lycka till i matdjungeln!!
 
 
#1 / / Kourtney:

Tack för alla tips!! :D
Och vilka UNDERBARA bilder!! :D

Svar: Tack snälla du <3 Glad att de kan vara till hjälp!
Jennie-Lie