18 & 19 månader

Jag glömde ju helt bort barnens uppdatering vid 18 månader. Och för en vecka sen hade det helt plötsligt gått en vecka till. Så här kommer en sammanslagning.
 
Leia
Strax innan hennes 18 månaders dag så släppte gången äntligen! Och nu går hon hela tiden och aldrig på knäna. Kommer sakna hennes lilla egna sätt att ta sig fram på, men mest av allt så är det så skönt att hon är glad igen. Hon var verkligen så frustrerad på slutet.
 
Vi har haft en hyffsat bra månad sen hon lärde sig gå, men nu i jul har hon varit väldigt kaosig på kvällarna och nätterna igen. Hon äter fortfarande en gång varje natt, eller nu är det snarare tidig morgon runt 05 när hon får sin flaska. För att somna så behöver hon fortfarande snutta, och med snutta menas alltså att hon måste antingen ha armen emot munnen. Eller ligga och klappa på våra armar (huden absolut inte med en tröja ivägen) och så ligger hon och snuttar på tungan samtidigt.
 
Hon älskar Chip och bli överlycklig när hon får se han på mornarna och ropar "diiiiip". Annars gillar hon pilla på allt som låter och blinkar. Vi kan inte ha TVn igång för då springer hon direkt fram och stänger av den. Och hon har fått 8 tänder och jag tror även jag har sett skymta en hörntand på gång ut.
 
Vår 19 månaders Leia!
 
Mattis
Det här är vår lilla virvelvind, det är full fart hela dagarna men samtidigt så pausar han mycket och kommer och gosar upp sig med en bok innan han sätter igång igen. Han gillar också att få sitta själv i soffan och titta på youtube på telefonen, favoriten just nu är inspector gadget. Men 5 minuter räcker, sen är det inte så intressant längre.
 
Även Mattis har börjat krångla väldit mycket på kvällarna framförallt, han vaknar tokledsen och är nästan otröstlig i 5-10 minuter. Sen lugnar han sig och somnar om snabbt. Jag undrar om det är lite mardrömmar som börjat komma på besök? Har läst att det kan börja komma nu. Annars så sover ju faktiskt Mattis bra, men vaknar av Leias bök på nätterna så även han får en flaska, annars blir det krig.
 
Han har nog alla tänder framme nu, så många att jag inte hinner räkna dem i allafall. Han älskar att kramas, slänger sig om halsen på oss och nu har han även kommit på det mysiga med att pussas, med vidöppen mun. Hampus får inte så mycket pussar, hans skägg kittlas mest, men jag får flera rejäla kyssar om dagen. 
 
 
Övrigt
Snart är det alltså dags för förskolan, jag är nervös och glad. Jag tror de kommer att gilla det, att ha saker att göra hela dagarna, nya kompisar att träffa och nya vuxna att lära sig lita på. Samtidigt är jag nervös, tänk om de inte trivs, tänkt om det är något som inte stämmer eller att de inte får den uppmärksamhet de behöver. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att allt klaffar.

De är som riktiga syskon just nu, ena dagen leker de glatt tillsammans. Och nästa dag kan de knappt vara i samma rum utan att reta gallfeber på varandra. Men när de kryper ner för att sova och alltid somnar tätt ihop då smälter mammahjärtat. Är så glad att de alltid kommer att ha varandra.
 
Nu saknar jag bara lite mer sömn och lugna kvällar så att även föräldrarna kan få somna tätt ihop snart och ha energi till att orka med förskolevardagen.
 
#1 / / Mamma till en 12 veckors förtidigt son.:

Vilka sötnosar

Svar: Tack <3
Jennie-Lie