Låt oss prata om lösningar

Jag sprang på det här inlägget på Hannah Almeruds blogg på mama om fördelning av sömn. Jag gillar Hannahs blogg och hennes Dreamteam på deltid. Men som hon börjar inlägget med så är det här inlägget för att läxa upp männen, som det så lätt blir. Men vad tror ni om det här, sluta att läxa upp männen och ge istället kvinnor verktyg för att få en bättre och mer jämställd sömn.
 

Jag tror inte att männen gör detta med flit, jag tror lätt att männen kan känna sig riktigt utanför i början när det kommer in ett litet barn i livet. Och sen blir det en vana, som med allt vi gör. Så här kommer istället ett inlägg riktat till er som kanske känner att det är orättvist just nu, eller som är påväg in i bebisbubblan.
 
Börja direkt
Låt mannen hjälpa till från början på natten, jag vet att amning från början är en lätt och praktisk lösning. Men låt åtminstonde partnern hjälpa till en gång per natt. Pumpa en flaska och ha den i kylen, då går det snabbt att värma upp i lite varmt vatten på natten och pappan kan mata barnet.
 
Bestäm i tid
Det är lätt att innan säga att vi ska göra si eller så när vi får barn. Men ha en grundplan, låt partnern förstå vad du förväntar dig av han och vad han förväntar sig att få bidra med. 
 
Väck honom
Vaknar han inte själv, nej men väck honom. Bestäm INNAN natten att inatt tar du uppvaken, eller matning. Då slipper ni ha diskussionen mitt inatten när båda är yrvakna och bebisen är ledsen.
 
Tydlighet
I Hannahs inlägg står det en mening som är så typisk, " Om inte annat, bara visa att du är med" och så tänker nog många av oss. Vad menar just du med den tanken? Ska han sitta upp bredvid dig, komma med ett glas vatten. Säg det istället, jag skulle bli så glad om du på natten kan gå upp och hämta barnet till oss så kan jag amma sen.
 
Lämna dem i fred
Igen, vill man inte ge barn ersättning så finns det ändå något som heter bröstpump. Och tjejer, använd den! Den ger er frihet till att vara lite självständiga, att kunna få en natt ostörd sömn medan pappan roddar bebisen (bebisarna). Det finns något i oss som gör oss lättväckta efter barnet kommit, så vi behöver ge dem lite egen space.
 
Förståelse
Jag tror att om man tänker på detta, iallafall lite då och då, så blir det så mycket enklare att ha en förståelse för varandra. 
 
Hampus med nymatad Leia, bröstmjölk i flaska. Supermysig stund för både bebis och pappa. 
 
För oss har det såklart varit lite annorlunda eftersom vi haft två på en gång, det har alltid funnits en som behöver både mamma och pappa. Hampus har aldrig slängt orden "jag ska upp och jobba imorgon" till mig mitt i natten, för han haft inställningen och känslan av att vara behövd. Men jag kan säga trots att vi har haft väldigt jämställt sömnkonto så sover barnen just nu på mig. Så det behöver inte alls vara ett tecken på att du som mamma inte delat med dig av ansvaret till pappan.
 
 
 
 
 
#1 / / M:

Jag tycker det är dumt att ge råd som att börja redan från början med att ge flaska. Om man är lite insatt i amning och hur det kan vara för dem som har problem med amningen så kan tuttförvirring uppstå när som helst, trots att man bara ger en flaska på natten. Dessutom så missar mamman här ett amningstillfälle. Dessutom nattetid när hormonerna stimuleras som bäst. Så för någon som månar om amningen och kanske har det svårt är det inget vidare bra råd till denna nyblivna mamma. För vissa barn kan det gå jättebra. Men för många kan faktiskt denna flaska betyda att det ställer till amningen. Koppmata funkar ju, men är det en bebis som vaknar bara var 3-4e timme så kan det tidigt ställa till det att hoppa denna amning.

#2 / / A-M:

Superbra tips! Men våran kille ville absolut inte ta flaska oavsett innehåll

Svar: Men åh typiskt :( Får jag fråga om du har några tips till de som inte tar flaskan?
Jennie-Lie

#3 / / Madde:

Håller med om allt det M skrev, vill man satsa på amningen är det en dålig idé att introducera flaska på en gång.. och pump, det har funkat jättebra för mig, men jag känner mig som undantaget som bekräftar regeln då jag bara hör att vänner, bekanta och okända inte får till det med pumpen. Jag helpumpade till min son i ett år för att det var så viktigt för mig att han fick bröstmjölk, det var inte det enklaste att få till i en vanlig vardag med två små. Kände ofta stress över att jag behövde pumpa, och blev rätt låst till hemmet. Vet att du skrev att pumpa ut för att ersätta ett mål, men för många krävs det många pumptillfällen för att få ihop så pass mycket mjölk så det täcker ett mål. Du introducerades väl till pumpen direkt på neo och fick se den bra sidan av att pumpa men de flesta som slipper neo kämpar på med manuell pump hemma och ser inte tillräckligt resultat för att det ska vara värt slitet. Har man en bebis som "sitter fast på en" hela dagen är det bog svårt att ens kunna pumpa förrän partnern kommer hem från jobb.
Sen som A-M kommenterade är det inte ens säkert att barnet tar flaska, vad ska man göra då? Du menar säkert väl men det låter rätt hårt och "enkelt" när vi är så många som vet att det inte är så lätt att dela med sig av matansvaret.
Jag har varit bortskämd med de två yngsta som sovit hela natten sen de var 2 mån (korr), men min äldsta strulade på nätterna i 1,5 års tid och första tiden när jag helammade så avlastade min sambo mig genom att gå upp med henne tidigt på morgonen istället och låta mig sova då, hade hon ont i magen på natten satt han med henne och kollade film medan jag fick sova, så jag skulle orka amma henne. Man måste inte dela på just matansvaret för att få lika mycket sömn..

Svar: Förstår vad du menar, ja jag fick pumpa direkt men sen vi kom hem från neo så fortsatte jag pumpa med manuell pump i några månader :)Bra tips med att gå upp på morgonen istället för de som inte tar flaskan!! Jag menar mest att vi idag är så inställda på att göra allt själv, speciellt amma, för att vara en bra mamma. Och ibland behöver vi någon som säger åt oss att det är okej att inte göra allt själv =)
Jennie-Lie

#4 / / AM:

Tyvärr inga tips! Vi var väldigt ojämställda nattetid första året tyvärr. Men sen jag slutade amma så delar vi lika på nätterna, och ja, jag väcker min sambo om han inte vaknar 👍

Svar: Haha bra att du väcker honom ;;)
Jennie-Lie

#5 / / Linnea Teälskare:

Sen är det viktigt att komma ihåg att alla familjer är olika och att man inte ska skälla (åt något håll, varken på att männen tar för lite ansvar eller att kvinnan inte "tvingar" mannen att ta sitt ansvar). Tex min man har sluppit nätterna helt enkelt för att han alltid har haft problem med sömnen, sover han för lite så får han hjärtproblem (ojämn hjärtrytm m.m.) och han kan inte sova på dagen hur mycket han än skulle vilja (vaknar av minsta lilla ljus, ljud, värme eller rörelse).
Jag kan däremot sova på dagen (inte för att jag gör det men jag kan) så jag har tagit nätterna.

Det är helt enkelt så vår familj ser ut, i en annan familj kanske det är kvinnan som är mest sömnkänslig.

ps det hade inte med att han jobbade att göra för han har tagit ut absolut mest föräldraledighet.

Svar: Absolut!! :) Man gör det som passar sig och sin familj bäst! Det är bara lätt att direkt tänka på allt som den andra partnern gör fel, istället för hur man tillsammans kan göra allt bättre. där av min inlägg =)
Jennie-Lie

#6 / / Hannah Almerud:

Superbra tillägg till mitt inlägg! Tillsammans ger de en mer nyanserad bild ;) Däremot tycker jag det är synd att lägga ansvar på kvinnorna för att få männen att ta ansvar för sina barn, även nattetid.

Svar: Jaaaaa verkligen!! Hejja oss!! Absolut, bara vi vågar lägga över ansvaret på riktigt. Vet tyvärr allt för många där männen försöker och försöker men får aldrig "godkännande" från kvinnan att faktiskt ta ansvar! <3
Jennie-Lie