Våra tankar om kläder

 
Har funderat över hur ni väljer kläder till barnen eftersom ni har tvillingar, men en av varje kön. Om ni gör skillnad på deras kläder pga deras kön. Om de ändå får en egen garderob eller dela på alla kläder. Vet ju dock att mattis har större storlek så det kanske faller sig naturligare att han får allt nytt och Leia ärver mycket av honom? Har noterat att ni inte använder så mycket klänninggar och färger men skulle gärna höra i ett inlägg om hur ni tänker kring barnens kläder! 
Håller med om att jumpsuits och onepiece är smidigt, så länge de har blöjor. Så fort de ska gå på toa är det inte alls smidigt längre 😝
/
Madde
 
Åh vilken fantastisk fråga, fick en känsla av att jag skrivit något om det tidigare och det har jag ju, när trollen bara var några månader. Ni kan läsa det inlägget här. Också roligt att läsa själv och se hur vi tänker nu och om det har ändrat sig något. Här kommer mina tankar idag.
 
Att få två barn på samma gång gör att man måste tänka till, vare sig det är av samma kön eller inte tror jag. Vill man att de ska vara lika? Ska de ha en varsin garderob eller en gemensam? Behöver man alltid införskaffa kläder samtidigt, alltså köper man en tröja till ett barn behöver den andra också få en tröja bara för att?
 
När Leia och Mattis var små, skulle säga de första 6 månaderna, så valde vi att ha en ganska stor gemensam garderob med neutrala bodys och byxor. Sen fick de varsin liten garderob med deras egna kläder, där hade vi lite finare kläder som klänningar, skjortor eller fin byxor som de hade vid speciella tillfällen. Vi hade ganska färgglada kläder till en början, kan vara för de föddes på sommaren också.
Små små tvillingar med bodysar från gemensamma garderoben, byxorna var deras egna.
 
Jag gillar rosa, på både killar och tjejer, däremot ljusblått är inte riktigt en färg jag gillar. Därför har väl det blivit lite rosa, framför allt på Leia, men inte så mycket blått på Mattis. Som ni har förstått så drog ju Mattis snabbt iväg i storlekar också, vilket gjorde att deras gemensamma garderob blev mindre och mindre eftersom de inte kunde ha varandras storlekar. Och vid sex månader hade de nog inga kläder gemensamt längre.
 
Ganska snabbt tycker jag att man får en känsla för vilka små personligheter man har att göra med. Och söta, blommiga och fluffiga kläder passade bara inte Leia. Vi hade en grön blommig klänning som jag köpte när vi var gravid, så fin, men den använde hon bara en gång och det kändes helt fel. Däremot klänningar som var lite tuffare, i mörkare färger, eller klänningar med en tuff jacka till passade henne perfekt. Klänningar och kjolar tycker jag personligen inte heller är så praktiska, de knölades i bilbarnstolen, hon drog av sig dem, eller snubblade runt när hon försökte krypa. Därför har jumpsuits varit en favorit hemma (haha förstår vad du menar att det kanske inte är så praktiskt när de börjar gå på toa själv). Sen har jag gillat att ha ett tuffare hårband på Leia, idag tar hon tyvärr bara av sig det.
 
Mattis var från början en liten gubbe, han fick ofta ha lite gubbiga brallor, skjortor eller tryck med flugor eller hängslen. Men ganska sabbt så insåg vi att dessa lite pösiga brallor mest var ivägen för han och vi upptäckte förtjusningen med leggings, så leggings och stora tröjor (eftersom han är så lång) har blivit lite av hans grej. Mattis har också börjat älska att ha på sig Leias hårband, och det får han absolut ha. Vi satsar på att bli sånna föräldrar som låter barnen få ha "tjejiga" och "killiga" kläder när de börjar kunna välja själv. På förskolan t.ex gillar Mattis att ha på sig de fina prinsessklänningarna, och Leia leker gärna vid bilbanan.
  
Lite bilder på twinsen tillsammans och kläder de har eller har haft.
 
Fortfarande kör vi ganska matchigt, alltså samma typ av kläder. Sen är det klart att sen de började förskolan så finns det inte samma tid till att tvätta, tänka och se till att de alltid är lite lika. Färgmässigt så blir det lätt lite dovare färger på hösten och vintern, men på sommarn gillar jag färg. Rosa, gult, grönt i olika nyanser kommer våra smås sommargarderober bestå av.
 
Mattis är nu storlek 86/92 minst, tröjor är han närmare 98. Leia är storlek 80. Men trots det så ärver hon faktiskt inte så mycket kläder från Mattis, jag/vi tycker det känns konstigt att hon alltid ska gå runt i Mattis kläder, och som sagt de har inte alls samma personlighet. Dessutom har Mattis alltid varit lite rundare än Leia så alla byxor blir för stora i midjan för henne. 
Ytterkläder däremot är en annan femma, där har Leia kunnat ta över Mattis gamla. De hinner ju inte bli slitna när de är så små, och en overall är ju alltid en overall.
 
Men i grund och botten tror jag att kläderna jag klär dom i spelar mindre roll över hur de blir sen, min energi lägger jag på att uppmuntra båda att pröva de som de vill. Att inte alltid säga att Leia är söt och Mattis är tuff, utan att låta Mattis vara söt och Leia tuff när de vill det. De är nog det svåraste, att inte alltid säga samma sak.
 
Finns det fler som har tvillingar eller två barn nära varandra som vill dela med sig av era tankar om kläder? Jag tycker det är superspännande att läsa och få nya tips och insikter.