Föräldraskap

Jag har sett ett inlägg från expressen som har delats endel i sociala medier under veckan, 11 regler innan du besöker en nybliven förälder. En lista som jag tycker har många bra punkter, men det är en sak som stört mig lite. Titeln säger att den handlar om nyblivna föräldrar, men när jag läser texten så är den väldigt vinklad till just nyblivna mammor. Och det som sen förvånade mig är att den är skriven av en man. Några meningar jag reagerade på var dessa.
 
En nybliven mamma behöver en stressfri omgivning, inte andra barn som springer omkring i huset och sprider ångestpåslag och potentiella bakterier!
Jag tror att en nybliven pappa/partner är lika mån om att ha det stressfritt utan ångest och oro för bakterier.
 
Respektera din vän och låt henne föreslå lite bebismys i så fall
Henne, varför inte honom eller dem? När våra barn var små så kan jag säga att Hampus oftare tyckte det var jobbigare att lämna ifrån sig twinsen till andra än vad jag tyckte.
 
7. Glöm inte bort mamman! Bebisar i all ära, men ibland behöver även morsor lite uppmärksamhet. Glöm inte bort din vän bara för att det finns något nytt, spännande och otroligt gulligt i hennes famn. Fråga hur hon mår utan att snoka. I många fall finns det också en partner och eventuella syskon. De förtjänar också lite kärlek.
En hel punkt kring mamman, och uppmärksamheten. Det räddas upp lite på slutet, men jag kan känna att om någon av oss fick uppmärksamhet mitt i bebisgoset så var det jag. Och ibland ville jag bara få slippa uppmärksamheten. Kanske ska man istället fråga båda föräldrarna hur de mår och se vem som verkar mest intresserad av att prata.
 
Du måste lära dig en massa nya saker, som att byta blöja och amma och hela ditt liv kommer snurra runt den här lilla krabaten.
Amma, svårt för pappan att göra det. Men däremot så går det faktiskt för män att vara delaktiga i matrutiner med små barn. Och även deras liv kretsar kring krabaten vare sig mamman ammar eller inte.
 
Känn av situationen och ge dig av så fort din vän signalerar att hon börjar bli trött på ditt sällskap.
Hon, igen. Kan inte mannen/partner också bli trött? De kanske har tagit uppvaken under natten och känner sig nöjd? De kanske är lite slitna efter en jobbig natt och en dag på jobbet. Behöver inte alltid vara mamman som blir trött på sällskapet.
 
Även om Fredrik säkert har gått igenom allt detta själv så tycker jag att det skulle varit så mycket bättre om han fokuserade på just föräldrar och inte lagt så mycket fokus på kvinnan. Han om någon borde ju också förstå och veta att man är två att ta hänsyn till i ett föräldraskap.
 
Såhär såg det ofta ut hemma hos oss med två små trötta twins. Mys på hög nivå, då även pappan och mamman kände sig lätt slitna.
 
Och ta alla sånna här listor med en nypa salt, fråga istället vännerna innan de får barn hur de vill ha det. Och du som väntar barn, var ärlig med dina vänner och familj berätta dina tankar innan du får barnen, och är det något som ändras (det gör det alltid när man väl har sitt knyte i famnen) så säg att du har ändrat dig kring det här.
 
Har ni läst artikeln? Vad känner ni? 
 
Publicerat i Allmänt