Nattningarna

Hur går det med nattningarna? Vi har en snart 2åring som tar 1-2h varje kväll. Blir tokig snart!
/
Anonym
 
Ja alltså nattningarna, innan vi åkte till Mallis så var det så bra. Det tog ca 15-20 minuter varje kväll sen sov de i sin egen säng. Efter Mallis så har de varit lite oroligt, så de har inte velat sova i deras säng, plus att de varit inställda på semestertid och somnat som tidigast 20:30. Nu äntligen har det börjat vända igen och nu somnar de på max 30 minuter runt 20.00, men fortfarande i vår säng.
 
Vi har ju sen länge valt att ta bort spjälsängarna då våra barn bestämt sa tack men nej tack till det. Och speciellt nattningarna tog död på våra ryggar. Så vi byggde en 120 säng på golvet till barnen (här kan ni se första inlägget om det). Och vi ligger alltså bredvid barnen tills de somnar. För oss fungerar det bra, man själv får ligga och slappna av lite, medan barnen kan greja på och snurra runt tills de somnar.
Twinsen i sin säng, alltid nära nära.
 
För oss att följa alla "regler och måsten" kring nattningar har aldrig fungerat. Det tillförde bara massa press att ha barnen i sin egen säng, att dela på dem, få dem att sova hela nätter och att pröva någon fem minuters metod har aldrig för mig känts aktuellt. Jag tror på att ge dem en trygghet, och bara acceptera att de kommer komma en dag då jag kommer sakna att ha dem i sängen. Så jag får passa på nu.
Sover precis lika nära i mamma och pappas 180 säng.
 
Jag fick lite nostalgikänsla och letade upp lite gamla inlägg om sömn och nätter. Här är ett litet urval som ni kan läsa igenom om ni vill veta hur vi haft det. Inser att jag skrivit ganska mycket om detta ämne, men det är så spännande att de hur det kan variera både mellan faser, åldrar och mellan barnen.
Nej inte natt igen 
Bra natt men trött igen
Julledig och sömn 
Sova eller inte sova
 
#1 / / Malin:

Jag måste bara säga att jag blir så glad varje gång jag läser din blogg:) du/ni verkar ha ett så härligt tänk runt barnen och familjen. Jag har en dotter som blir två i augusti och hon sover med oss varje natt för att hon älskar det och jag håller med dig,ge dom trygghet och låt dom somna som dom tycker känns bäst. Dom blir stora tids nog och då kommer vi önska att de vill sova mellan oss hihi :) ville mest bara ett en stor tumme upp för din blogg!

Svar: Fina fin du!! Tack tack snälla du för din fina kommentar <3 Jaaaa våra visade ju helt plötsligt en dag att det var deras säng som gäller, men de är alltid välkomna in till oss <3
Jennie-Lie