Att vänta barn

Hej! 
Jag har precis fått reda på att jag väntar mitt första barn, och jag är såklart överlycklig. Samtidigt finns det en oro inom mig, jag oroar mig för allt. Om jag mår dåligt, om jag inte mår dåligt, om jag har ont i magen ja allt blir till en oro. Hur kände du när du väntade dina fina tvillingar? Finns det något som gör det lättare?
 
Först och främst, STORT SUPERGRATTIS TILL DITT LILLA FRÖ! Jag verkligen ÄLSKAR att få följa er och era graviditeter och stöttar och svarar på allt jag kan. Jag är lite avundsjuk på alla som väntar sitt första barn, ni förstår inte vilken häftig och magisk resa ni har framför er.
 
Angående oron så förstår jag dig, och det tror jag alla gör. Från dagen jag plussade så har det alltid funnits en oro, och det gör det fortfarande. Jag tror att det är en del av att vara förälder. Men här kommer mina tips som jag önskar någon sagt till mig när jag var gravid.
 
Det jag rekommenderar ALLA att göra är att se till att ni får en barnmorska som ni känner att ni kan lita på, henne eller honom ska ni fråga om ALLT.
 
Det du absolut inte ska göra är att googla, om du googlar någonting så läs endast informationen på 1177. Familjeliv och alla andra sidor är helt förbjudna, där kan det om du har ont i tån betyda att du har en utomjording i magen. Onödig oro!
 
När det börjar gå så långt att du känner barnet i magen och hur den rör sig så om det på något sätt skulle skilja sig från hur det brukar vara, så åk och kontrollera! Man känner sig superfjantig jag vet, men hellre en gång för mycket och barnmorskorna/läkarna blir aldrig någonsin sur för att du kommer in. Redan här är det du som känner ditt barn bäst.
 
 
Våga stå på dig! Känner du att det är något som inte stämmer så våga stå på dig. Det här önskar jag att jag hade gjort när jag var in på förlossningen söndagen innan trollen kom (de kom på torsdagen). Jag var in för jag tyckte att mina "flytningar" var konstiga, de var i princip bara blött i trosan och inga flytningar som syntes. Men när barnmorskorna kollade så sipprade de inge vatten. 
 
När vattnet väl gick några dagar senare så visade det sig att även då kunde de inte få fram något vatten (de ruckar lite med ett instrument). Men då var jag ju hundra på att det var vattnet som gick, det var ju inte lite vatten direkt. Och när de kollade med ett ultraljud så såg de att Leias vatten hade gått, men även att hon låg så djupt ner så hennes huvud var ivägen för att det skulle kunna få ut något vatten med instrumentet. Förmodligen har det även varit så sen söndagen, dels är det inge bra för att det kan komma in infektioner till barnet, sen så hade de redan då kunnat ge mig kortisonsprutor för att skynda på lungorna vilket hade gjort det mycket lättare för Leia och Mattis de första dagarna i livet. 
SÅ VÅGA STÅ PÅ DIG! 
 
Men mitt i all oro, så försök att njuta! Jag trivdes verkligen som gravis (det behöver man inte göra och det är inget fel med det), men kan verkligen sakna sparkarna och att känna händer och fötter runt om i hela magen.
Oro är nyttigt, men bara i viss mängd!
 
#1 / / Erika:

Vilken läskig bild med alla sladdar!

Svar: Haha ja men det var inte så läskigt! Inget av de gör ju ont 😘❤️❤️
Jennie-Lie

#2 / / Anonym:

Jag älskar din blogg..
Vill nog bli gravid, vill ha barn.. men jag är rädd, otroligt rädd över vad folk ska säga osv.. vill inte höra lixom.. det är så att jag gråter över det.. mår dåligt över att jag oroar mig för vad svärmor ska säga då vi inte har någon bra relation.. hon är rent elak mot mig..

Svar: Men åh tack fina du ❤️ va ledsen jag blir av att höra det! Hoppas du har din familj nära som ett stöd? Annars så bara du vill ha barn så kommer du kunna ta hand om det på bästa sätt, med eller utan svärmor! ❤️
Jennie-Lie

#3 / / Elise:

Så himla bra skrivet! :)

Svar: Tack snälla ❤️
Jennie-Lie

#4 / / jennifer:

Jag fick mitt första barn 15 augusti, det var bland det häftigaste jag varit med om, det är helt magiskt vilka superkrafter en kvinnaskropp klarar av att ge. Sen känslan som uppstod när den lilla knodden låg på ens bröst och bara tittade, så himla vacker!
Det är absolut det finaste man kan ha skapat, ett barn! :)

Svar: Ja det är helt magiskt vad våra kroppar kan göra!!! Och grattis till din lilla knodd ❤️❤️
Jennie-Lie

#5 / / Hanna:

Vad bra skrivet!

Svar: Tack fina ❤️
Jennie-Lie

#6 / / Amina:

Längtar så mycket efter barn men det får vänta något år till. Som tur är ska jag snart köpa katt som jag kan gosa med sålänge, hehe :)

Svar: Haha men du har något alldeles fantastiskt att se framemot ❤️
Jennie-Lie

#7 / / Lisa:

Åh vad roligt att få läsa lite äkta tips. Väntar mitt första barn och är i vecka 22 så oron finns hela tiden så fort man känner något som är "konstigt". Oron har börjat komma mer efter rutinultraljudet för mig. Innan var det inte verkligt utan jag förstod typ inte att det fanns en bebis i magen förrän efter ultraljudet. Men efter det kom den riktiga oron och jag hoppas jag slipper känna konstiga symtom framöver.

Svar: Åh men GRATTIS ❤️ så underbart! Ja det blir ju mer verkligt när man fått se det lilla fröet!
Jennie-Lie

#8 / / Veronica Wallgren:

Håller verkligen med dig. Det är så viktigt att man känner sig trygg och säker med sin barnmorska. Älskade min barnmorskan, kände mig oerhört trygg med henne och kände mig säker och kunde prata med henne om allt. Kände som man hade känt henne i flera år. Och just det där att det är bättre att åka in en gång för mycket. Jag åkte in för att jag inte hade känt bebisen så mycket vid två tillfällen. Bebisen är ju det käraste man har och självklart blir man orolig, man vet ju aldrig, det kan ju faktiskt vara något som är fel även om det nästan aldrig är det. Man vill ju få bekräftelse på att bebisen mår bra.

Svar: Åh va skönt att du hade en bra barnmorska! Jag tror verkligen det är A och O. Någon som också tar ens frågor och funderingar på allvar ❤️
Jennie-Lie

#9 / / Linda Lövberg Hjären:

Var också väldigt orolig under stor del av min graviditet. Det är nog rätt vanligt. Jag älskar din blogg.

Svar: Men tack fina du ❤️ ja det är nog en ganska naturlig sak att vara!
Jennie-Lie

#10 / / Linn:

Bra att du tar upp just det med minskade fosterrörelser och känslan av att något är fel. Vi är väldigt många som har förlorat våra barn just pga den anledningen, det informeras för lite!

Svar: Åh det gör mig så ledsen att höra 💔 massa massa kramar!!
Jennie-Lie

#11 / / Amanda Jona [SPONTAN]:

Riktigt bra inlägg!

Svar: Tack snälla ❤️
Jennie-Lie

#12 / / Sanne:

Åh vad jag ogillade vår barnmorska när jag var gravid, men var för feg för att säga till. mådde dåligt varje gång vi skulle dit. så JA, byt barnmorska om ni inte är nöjda! så himla mycket onödig stress annars.

Svar: Nej va tråkigt, ja man måste verkligen känna att man litar på barnmorskan. Jag hade ju två olika under min graviditet och båda var fantastiska. Men jag lärde precis känna första innan vi flyttade, och sen lärde jag knappt känna den andra innan barnen kom! haha!
Jennie-Lie

#13 / / Ida:

Tycker så hemskt mycket om din blogg! Det verkar så fantastiskt att ha barn, jag och min sambo vill också ha barn. Gärna väldigt snart, dock känns det som en omöjlighet. Vi har båda jobb som gör det otroligt svårt att kunna få ihop ett familjepussel.

Det känns sjukt att ens skriva det, att ens yrken kan begränsa en i något så självklart. Dock hoppas jag att det tillslut kan funka, så vi äntligen kan försöka bli tre.

Tusen tack för ett bra inlägg och en fin blogg!


Svar: Men tack fina du för din kommentar <3Ja det är så trist att man ska behöva fixa och trixa med jobb för att ha en bra situation inför att skaffa barn.
Men jag tror såklart ni kommer fixa det om ni båda vill <3 Alla lösningar som är bra för familjen är bra lösningar!!

KRAM!
Jennie-Lie

#14 / / Tess:

Oro är definitivt nyttigt, i viss måtta. Jag drabbades av hyperemesis gravidarum och var så körd ner i botten att jag inte hade orken att oroa mig. Min ork gick åt till att ta mig från dag till dag bara. Jag är inte en "worrying kind" annars heller, men NÅGOT oroar jag mig allt och undrar över fast som sagt så var orken helt borta under min graviditet. Jag är tacksam att jag tog mig genom förlossningen, för det trodde ingen i vårdpersonalen att jag skulle orka efter en sådan graviditet, men det gick bra! :-D Nu är mitt barn 6 år så jag får oroa mig för fullt nu istället ;-)

Svar: Men åh va jobbigt, stark du är som tog dig igenom det :D Haha ja oron är ju tyvärr inget som försvinner har jag upptäckt ;) KRAM
Jennie-Lie

#15 / / Anonym:

Hhhhhh

#16 / / Jennifers.nu - Fotograf & mamma tack vare IVF:

Åh va fint svarat :) och jag kan bara instämma på alla punkter! Jag var inne extra gånger för att jag inte kände mitt barn och jag ursäktade mig när jag kom dit och varje gång sa dem till mig att jag inte skulle ursäkta mig utan att jag är välkommen när som helst om något känns konstigt. Och tur var väl det, för i slutet visades det sig att hon hade stannat av i vikten och inte växte. Fick ett datum för kejsarsnitt en vecka senare men den lilla damen ville ut tidigare så hon kom den natten haha.. :) Allt gick som tur var bra, men man ska alltid lita på sin magkänsla! Har skrivit om hela historien i blogen :)

Svar: Tack snälla <3Vilken fin prinsessa du har, och magiska bilder :) Ja den där magkänslan ska man inte ignorera, trots att man känner sig väldigt fjantig.
Jennie-Lie