När vi trodde att två skulle bli tre

Vi hade börjat diskutera kring barn och framtid, och både jag och Hampus kände att vi ville vara unga när vi fick barn. Båda har en bra utbildning och yrken som vi är riktigt nöjda med, och samtidigt ser oss kunna utvecklas inom. Och vi är såklart, efter 7 år tillsammans, trygga med varandra. Vi visste även att man inte kan bestämma när man blir gravid, vi visste ju inte ens om det skulle gå? Många tar det som en självklarhet men så såg inte vi på saken. Men vi hade tur och jag blev gravid bara efter två månader.
 
Torsdag den 20 november visste jag att det var dags för en röd vecka som för mig brukar komma exakt samma dag och alltid på förmiddagen. När jag kl 17.00 slutade jobbet och den fortfarande inte kommit så svängde jag förbi apoteket för att köpa två test. Hade inte känt av några symtom alls så det var förmodligen ingenting och då var det lika bra att köpa två test, så fanns ett kvar tills nästa månad.
 
Hampus gick iväg för att träna och jag hade planerat en kväll hemma med lång dusch, inpackningar och måla om naglarna. Satte igång duschen men bestämde mig för att pröva en sticka redan nu, visste att resultatet egentligen är säkrare på morgonen men jag var ju så nyfiken.
 
Stod i duschen en evighet, torkade håret och glömde för en sekund bort stickan som låg upp och ner på handfatet. Såg stickan och tänkte att nu måste det vara klart, den kommer ju ändå inte visa något positivt. Vände på stickan och där var det - den stora fina texten "GRAVID". Chocken var total och den ända jag hade att prata med var Chip, så där satt jag och pratade med min hund och berättade att han skulle bli storebror, jag hör hur galet det låter nu men där och då behövde jag säga få prata med någon. Och Hampus var ju inte hemma.
 
 
Jag hade redan krupit ner i sängen och låg och räknade ut vilken vecka jag var i, läste på om vi verkligen kunde lita på testet eller kunde det ha visat fel? När Hampus äntligen kom hem efter den längsta timmen någonsin så kröp han ner bredvid mig. Jag berättade hur mycket jag älskade Hampus, inte alls ovanligt och inget han reagerade på, förrän jag sa att "om allt går som det ska så kommer du ha en till som älskar dig i augusti". Visade stickan och vi låg och skrattade och pratade långt in på natten. Vi trodde att vi skulle bli tre i vår familj, tänk om vi vetat att det redan nu var två små frön där inne.