Varning för känsligt ämne - amning

En av mina största funderingar för framtiden med två nyfödda barn är amningen. Det finns vissa ställningar och positioner som gör det möjligt att dubbelamma, men att t.ex gå på stan för att ta en fika och sätta sig där och dubbelamma är något som känns krångligt och svårt, i värsta fall kanske man får amma de två vid olika tillfällen men då kan det hända att man helt enkelt måste sitta och amma hela tiden. Går det att dubbelamma hemma, eller amma överhuvudtaget, så kommer jag göra det i den mån jag orkar, vill och kan. 
 
Just nu är det en väldigt stor amningshets i vårt samhälle, att amma höjs till skyarna och man pratar ofta om kontakten mellan mamma och barn. Att inte amma anses som något fult, dåligt och något du som mamma ska göra vare sig du gillar det eller inte. Kanske är det därför som jag redan från början när jag fick reda på att vi väntar tvillingar har haft endel jobbiga tankar kring amningen och började sätta press på mig själv. Men ju mer jag läst, funderat och pratat med Hampus och barnmorskan, destomer självklart känns det att Hampus ska kunna vara en del i våra barns matning. Hur barnen får mat spelar ingen större roll, utan det viktigaste är kontakten mellan föräldrarna. Att de blir matade i en famn, får känna trygghet, närhet och en chans till att lära känna sin mamma och pappa, och det kommer de få vare sig jag/vi matar dem med bröst eller flaska.
 
Tänk vad fint för Hampus att han också får sina egna stunder och en chans att knyta bra band med trollen. Kanske är det många pappor/partners där ute som skulle vilja ta ett större ansvar kring detta, men att de inte vågar säga till, eller att vi som mammor inte vågar släppa ifrån oss ansvaret för risken att ses som en dålig mamma? Här hemma kommer vi ta det som det kommer, kanske funkar amningen, kanske blir det för mycket med två. Men då löser vi det tillsammans med hjälp av flaskor.
Underbar bild på ämnet från hejhejvardag!
 
Hur går era tankar? Jag vill gärna höra vad ni kloka läsare känner, inga pekpinnar utan bara tankar och känslor kring amning, vare sig du har/väntar ett eller flera barn? Finns det fler här som känner stress kring att amma?
Publicerat i Trollen i magen
Taggar: Amning / Dubbelamning / Flaskmatning / Måbra / Trender
#1 / / Josefine Jonsson:

Jag tycker du ska göra precis det du känner dig bekväm med!
Sen är det ju inte tvunget att välja antingen eller. Du kan varva med flaska och amning som det passar er. Ena stunden kanske ena barnet kräver mer egentid intill bröstet med andra nöjer sig mer än väl och bli matad i famnen på pappa!

Svar: Tack snälla för dina kloka ord! Det stämmer ju att man faktiskt inte vet hur barnen är förrän de faktiskt kommit hit :)
Jennie-Lie

#2 / / himmelcupcakes.blogg.se:

Säger som Josefine. Har själv varvat mellan att amma och flaskmatat...då har jag bara haft en baby i taget ;) Huvudsaken är att du är bekväm.

Svar: Vad skönt att du tänkt så även med en bebis! Det känns som man kan få sig lite mer frihet om man lyckas med att varva amning och flaskmatning :)
Jennie-Lie

#3 / / Sanna:

Hej!
Om du tänkt amma rekommenderar jag starkt att köpa en stoooor amningskudde - kostar endel, men guld värd! Jag ammade mina grabbar tills de var sisådär 5mån då de själva tyckte mat var mer spännande, sen lite morgon och kvällsamning nån månad till. Spenderat många, långa timmar i soffan/sängen... sjukt jobbigt emellanåt och nära att ge upp många gånger, men ändå nöjd att det ändå gick bra. Vi gjorde så att när vi var hemma ammade jag och när vi var ute på vift så fick de flaska. De har också fått ersättning ett mål om dagen större delen av tiden, då det på em/kvällarna blev maratonamning annars som jag till slut fick panik av... med "näst sista" mat-tillfället med ersättning kunde de sen somna bra med amningen till natten och jag fick en paus... I början brukade jag också pumpa ur innan jag gick och la mig, så kunde pappan ge ett mål till innan han gick och la sig - några fler timmars sammanhängande sömn för mig. Ganska råddigt inlägg, men poängen är att det ÄR smidigt att amma jämför med att värma flaskor i tid och otid (även om man väl vänjer sig vid det också) men att göra lite av det ena och lite av det andra funkar bra. Vänj dem vid både bröst och flaska från start och mata dem alltid samtidigt (om ni inte har varsinn på olika håll förstås). Pröva er fram! och det finns mycket på youtube om dubbelamning och det behöver absolut inte vara antingen eller, blanda amning och flaska som det passar er :)

Svar: Hej, och va kul att du hittat till min blogg :) Så roligt att höra ifrån andra tvillingföräldrar! Amningskudde ska jag definitivt skriva upp på min inköpslista, som sagt med alla timmar man kommer spendera med den så är det nog värt det!
Jätteskönt att höra hur ni löste det, våra tankar går i liknande banor. Allt för att inte bli för låst hemma, både jag och min sambo är väldigt sociala så det känns som att man får anpassa lite efter det så man inte blir för ensam hemma.

Tack så jättemycket för din input, det känns tryggt att veta att det är fler som resonerat som oss och att det funkar bra att varva amning och flaska. Amning är som du säger smidigt och effektivt istället för att krångla på med flaskor, men flaska ibland kan nog göra livet lite enklare :)
Jennie-Lie

#4 / / Linda Cathrine Liljemalm:

Jag har ju ingen egen erfarenhet så men kan bara säga att vi får in otroligt många mammor på jobbet som känner en stor press att amma och få igång sin mjölkproduktion (sen har det kanske en del att göra med att barn under v 32 endast kan äta bröstmjölk och inte ersättning). Själv tycker jag att så länga mamman själv vill så ska man stötta och hjälpa henne så mycket som det krävs för att hon ska känna att amningen fungerar, men idag har vi både donerad mjölk och otroligt bra ersättning så det ska absolut inte vara något tvång. Det är viktigt att mamman känner sig bekväm med amningen. Jag tycker ni resonerar jättesunt att ni får ta det som det kommer, för det går ju inte att veta innan hur det blir och det kan skilja så otroligt mycket mellan olika barn och mammor.

Lite svammel från mig, men jag brinner otroligt mycket för neonatalvården och detta är mycket av det vi jobbar med.

Svar: Jag förstår det, känns som att det är många som känner sig pressade. Såklart är de under v.32 så är det ju inte så mycket att göra åt. Men vad skönt att ni stöttar i sånna frågor också, hoppas jag får lika stöttande personer omkring mig :)
Jennie-Lie

#5 / / fraudfeeler:

Varje situation är unik, det viktiga är kanske att man inte låst sig i förväg och är beredd på att göra det som fungerar.
Jag hade ammat flera barn utan problem när jag fick mina tvillingtjejer, så jag tänkte aldrig att det skulle krångla. Men det visade sig att en av tjejerna inte var så jätteintresserad och att den andra då inte riktigt orkade hålla igång mjölkproduktionen åt båda. Så jag började pumpa direkt för att få igång produktionen och såg på så sätt till att båda fick bröstmjölk och jag ammade båda lika mycket (rättvist ska det vara!). De äldre syskonen jublade när jag efter 6 månader sa "nu lämnar jag igen pumpen"!
Stort grattis och lycka till!

Svar: Vad skönt att höra från en annan tvillingmamma, som sagt man vet aldrig hur det går och det känns viktigast att man är öppen och flexibel och inte ställer orimliga krav på varken barnen eller sig själv :)
Jennie-Lie

#6 / / m a r i a:

Jag kan nog tyvärr bara hålla med om pressen än så länge. Känner mig otroligt pressad att amma innan det ens finns en bebis att amma... Jag själv är öppen för alla alternativ som fungerar och litar på att vi kommer komma fram till något som fungerar för just oss, jag oroar mig egentligen inte för det.
Stressen kommer här istället ifrån sjukvården som verkar vara så totalt inställda på att man måste amma :( Men jag känner inte för att kämpa med något som får både mig och en bebis att må dåligt och vara stressade i flera månader, om det nu skulle vara så att bebisen är en sådan som föredrar flaska eller jag inte har tillräckligt med mjölk (det vet man ju som sagt inte innan!).
Självklart ska ni känna efter vad som fungerar för er! Och kompisar med tvillingar vet jag varmt rekommenderar amningskudde :)

Svar: Är det inte konstigt att pressen redan finns där trots att det inte är någon bebis med i bilden än? Jag tycker det är viktigt att prata om varför den finns där och hur vi kan hjälpas åt att få bort den. Att amma eller inte amma bör vara mammans beslut och inga konstiga normer bör finnas kring detta. Vi vet ju att barnen mår bra hur som helst :) En amningskudde ska definitivt köpas in! :)
Jennie-Lie

#7 / / Martina Wilhelmson:

Jag fick mina tvillingtjejer för 11 dagar sedan. Jag delammade storasyster och hade hoppats på att göra det samma med tvillingarna. Men redan efter 3 dagar kände jag att det tog för mycket och nu kör vi med enbart flaska. Omständigheterna gjorde att jag inte orkade. Graviditeten vad fruktansvärt tuff, bröstvårtorna blödde, jag hade väldigt ont efter snitt och tjejerna fick inte till tekniken. Fick amma en i taget för att försöka få dem att ta bröstet rätt och satt med tårarna i halsen under hela tiden för att sedan byta tjej och börja om med nästa. Till slut kände jag att jag inte njöt av att ha dem hos mig och då fick det vara bra. Jag hade inte kunnat njuta särskilt mycket av att vara gravid och nu när de äntligen var här så bara fortsatte smärta.. Det var inte ett enkelt beslut att ta, men ack så skönt när det var taget :) Jag tror svårigheten hade med förväntningar att göra. Även om personalen på BB sa att det är upp till var och en och att ersättning fungerar lika bra blev det ändå en så stor grej från många håll vilket nog fick mig osäker. Tillslut var det en barnmorska som mer eller mindre viftade lite med handen och sa "det där vet du bättre än mig" och sen ansåg hon att vi inte behövde prata mer om det.. Kanske låter nonchalant men det var precis vad jag behövde! Hon gjorde ingen stor grej av det alls :)
Ursäkta mitt långa utlägg :P Men vad jag ville ha sagt egentligen är, ta det som det kommer.. Oavsett hur det bli och vad du känner när de väl är här så kommer det bli bra! Lyssna på DIG!

Svar: Först och främst ett jättestort grattis till dig Martina att dina två tjejer kommit till världen!! Jag blir nästan lite tårögd av det du skriver, herregud vad du har kämpat. Jag blir så glad över att du vågade känna efter vad du och din kropp klarade av och sen stoppa alla åsikter och inristade tankar åtsidan. Jag hoppas att du kan njuta av tiden nu med dina tjejer, och ser framemot att följa er!! :) Och jag ska komma ihåg dina fantastiskt kloka ord när det är dags för mig!!! Massa massa kramar!
Jennie-Lie

#8 / / Anonym:

Jag har två barn! Min första fungerade inte amningen alls och vi slutade försöks när han var 2 månader. Med mitt andra barn fungerade det från dag ett och jag ammade tills han var 8 månader! Jag har har lika fin relation till båda barnen och tycker det viktigaste är att mamma/barn mår bra! Vi har bra vatten i Sverige och ersättning funkar mins lika bra! Viktigast är närheten till barnen som man kan få på många olika satt och inte bara vid matstunder 💕

Svar: Vad otroligt fint att höra! Jag tror precis som du att närheten kommer de att få iallafall, och då inte bara närhet till mig utan till pappan, övrig familj och vänner kan få bli delaktiga på ett helt annat sätt 😍
Jennie-Lie